ÅRETS KLASSIKER 2024: KARMA COWBOY

Efter et åbningsarrangement på Københavns Hovedbibliotek d. 17.september blev Årets Klassiker fejret i Dan Turèll Samlingen i Vangede den følgende fredag.

Fejringen i Vangede skete i form af  en samtale, hvor Asger Schnack og Jens Blendstrup sammen med Jakob Mangor, der er studerende på Gentofte HF, begrundede, hvorfor Karma Cowboy er en klassiker – og hvad den kan sige unge mennesker i dag.
Det var en festlig, lærerig eftermiddag, hvor Asger imponerede med sin store insight-viden om Dan Turèll. På et spørgsmål fra salen om, hvem der i dag viderefører Dans evne til at performe, pegede Asger på Jens Blendstrup, som også mange gange laver en performance ud af sine oplæsninger.
Det var dog ikke opgaven denne eftermiddag, hvor den fine samtale mellem de tre Turèll-fans, var til stor glæde for det fremmødte publikum.

Asger Schnack fortalte under samtalen, at hans eksemplar af bogen bærer en dedikation fra Dan Turèll, dateret  den 13. september, for 50 år siden.  En tilføjelse til dedikationen fra den 3. april 1975 understreger, at ’DANdy SWINGers unltd.’ er ’still more unltd.’ Historien er den, at Dan Turèll på sine (begyndende) oplæsninger rundt omkring i landet fik stjålet sit eget eksemplar af ”Karma Cowboy” og derfor måtte låne Asgers, som han altså fik tilbage i april 1975.

Jens Blendstrup havde i en sen nattetime inden samtalen i Vangede, forfattet en lille tale, som han dog straks kunne se ikke passede i denne events koncept. Men vi har fået lov til at bringe den her på siden

BLENDSTRUP I NATLIG STEMNING I KORSØR. 20.9.24
God eftermiddag på Vangede Bibliotek.
Jeg har brugt 4 dage på at finde den optagelse, som jeg så første gang, jeg fik øje på Dan Turèll på fjernsynet hjemme i Risskov anno 1978. Men jeg kan ikke finde den. Til gengæld kan jeg tydelig huske, han ramte rent ind i mit 10-årige jeg. Ikke mindst, fordi han gjode min mor rasende og min far begejstret. Han var en forfatter, der provokerede og samtidig turde mene noget uden at lyde som de VS-forfattere og marxisme-bavlende arbejderklasseromaner og ikke mindst den allestedsværende socialrealisme, der var overalt i skolen dengang.
Jeg synes jo, at ‘Vangede Billeder’ er den eneste vellykkede realistiske roman fra det årti. Det er en ekstrem morsom og afsindig rig bog fuld af festlige  optrin og erindringer. 
Nogle gange tænker jeg, der bor flere mennesker i Vangede end i Kina. Det ved jeg nu, for jeg har siddet hele natten og hørt ‘Vangede Billeder’ – MED DAN TURÈLLS EGEN STEMME. Jeg anede ikke, den fandtes med ham! Det fantastiske ved lydbogen er, at man kan høre Dan skifte bånde i starte. Hvorpå den langsomt bliver mere og mere professionel. Han laver også stemmer, hvilket jeg ikke anede, han gjorde. Og som jeg selv får en skideballe for, når jeg læser mine bøger ind. Men det er jo fordi, det klør i halsen. Det lave i det høje. Det skal være der begge dele. Og jeg synes faktisk, Dans stemme bidrager til at gøre ‘Vangede Billeder’ endnu mere varieret og troværdig. Men for Fanden, der er mange spændende menneske i den bog. Præster der gemme øl bag prædikestolen. Det er kosteligt. Tænk, den findes med Turèlls egen indlæsning. Den skal min storebror maskimesteren  fra Avedøre Kraftværk helt sikkert falde i søvn til, når han har haft nattevagt. Han ligner bageren fra Vangede. Vores samtaler er tit  en slags studenterbrød fejet op fra gulvet.
Jeg har medbragt fire slips, fordi jeg ikke ved, hvilket, der er det rigtige Dan Turèll slips. Det har betydet, at jeg hele mit liv, efter jeg har fået Dan Turèll slipset, har

samlet på slips i håb om,  at jeg en dag finder det rigtige, jeg fik den gang, jeg fik Dan Turèll Prisen for min forstadsroman ‘Gud taler ud’. Problemet er, at jeg får flere og flere. Og der er dage, hvor jeg er sikke på, at dette er Dan Turèlls slips, men så ser jeg et andet, som helt sikker er det rigtige.
Da jeg blev bedst om at være med i dag, var jeg dog lige ved at sige nej. Jeg er altid bange for at blive taget for en idiot og så sige noget forkert om en forfatter, jeg sætter meget højt. Problemet er, at når jeg finder en forfatter, jeg sætter meget højt, så tør jeg ikke altid læse alt, hvad de har lavet, af frygt for at blive skuffet. Så i mange år har jeg holdt mig til ‘Vangede Billeder’. Og så sjatlæst i nogle af hans senere bøger. Nå ja, og så slevfølgelig hørte Sølvstjernerne og Halfdan E til hudløshed. Og tænkt, at jeg må hellere lave mit eget band Frodegruppen 40, så min storebror kan tage sit klaverspil alvorligt. Vi har en koncert hver fjerde år. Altid i huset i Hasseris. For fire ludere og en lommetyv. 
Så jeg vil gerne sige tak for, jeg blev tvunget til at læse ‘Karma Cowboy’. Den er mindst lige så god som ‘Vangede Billeder’. Men på en helt anderledes radikal måde. Fordi det jo er i den bog, Dan eksploderer i sprog. Og gør den som karma manden og natte skribenten, på en for mig totalt overbevisende  måde – og jeg kan godt forstå, at Dan blev sur over, at ‘Vangede Billeder’ skulle laves om til prosa. Men når han nu skulle have armen vredet om på ryggen. Så gør han det fandme godt. Han har jo tone.
Og lige som slut: Jeg har aldrig læst så vildt et digt, som det der indleder ‘Karma Cowboy’. Jeg har heller aldrig læst så fine livsbetragtninger, som dem han i ‘Karma Cowboy’ skriver i hånden. Jeg er så siden hen blevet klar over, at jeg kun har læst en halv bog. De tre afsnit, der er i den, jeg har lånt på Korsør Bibliotek, er jo peanuts i forhold til selve værket, som jeg så, Lars Bukdahl stå og gå i spåner over af begejstring ned på Hovedbiblioteket i København i tirsdags. Jeg har straks været inde på DBA og forsøgt at finde ur-værket. Men ak, folk nægter at gå af med det. Der er masser af Johs. V. Jensen og russiske kameraer, men ikke én  bog af Dan Turèll.

Årets Klassiker 2024 Åbningsarrangement på Hovedbiblioteket i København

Dan Turèll og “Karma Cowboy” red ud over byens tage


Danmarks Biblioteksforenings artikel om arrangementet
 
Markeringen af Dan Turèll og Karma Cowboy som årets danske Klassiker 2024 blev fejret med medrivende tale af Lars Bukdahl og fin oplæsning af Jens Blendstrup og Dy Plambeck. Klassikerdagen den 17. september havde sin centrale åbning højt under byens tage på Københavns Hovedbiblioteks nye LIVE scene i godt selskab med mange entusiastiske Turèll-læsere. Bukdahl lagde ikke skjul på sin begejstring for det helt særlige værk og overbragte efterfølgende sin hyldest til DT og Karma Cowboy i Weekendavisen fredagen efter.
 

Lars Bukdahls artikel om Dan i Weekendavisen 

Johan Rosdahl (1948-2024) var medlem af Klassikerkomitéen, forfatter og tidligere bl.a. lektor ved Frederiksberg Gymnasium  begrunder her, hvorfor ‘Karma Cowboy’ er blevet valgt som Årets Klassiker 2024:

I 1973 efter debuten i 1966 og en række mindre udgivelser, der især var inspireret af amerikansk beatpoesi og tekster fra jazz- og rockverdenen, får Dan Turèll i 1973 sit gennembrud med det store (250 sider) værk Sekvens af Manjana, den endeløse sang flimrende gennem hudens pupiller. Her gennemspiller eller gennemprøver digteren adskillige former for genrer og sprog med et indhold, der veksler mellem skarp samfundskritik og vildtvoksende poesi.

Værket fører i det følgende år (1974) direkte frem til det, som er blevet kaldt “et hovedværk i periodens litteratur” af Anne-Marie Mai, nemlig dette års danske klassiker 2024, Karma Cowboy.  Dette værk kan opfattes som en slags opsamling/status, der demonstrerer Dan Turèlls betydeligt vilde alsidighed. Det ses allerede i titlen: Karma er et begreb hentet fra indisk religion, hvor det betegner menneskets handlinger og konsekvensen af dem, men det er også det samlede udtryk for et menneskes åndelige status og karakter – i religiøs sammenhæng bestemmende for hvordan ens sjælevandring vil forløbe. Og cowboy er som bekendt en vigtig skikkelse i amerikansk mytologi og (populær-) kultur – og desuden en populær figur i børns lege, som i cowbøjdere og indianere. 

Samtidig er Turèll jo i den grad i pagt med tidsånden anno1974 med den generation af digtere, der var fascineret af indisk mystik og efterkrigs-amerikanisering. Man kunne måske også sige, at titlen viser forfatterpersonligheden som sammensat af en inderlig, følsom, empatisk (feminin?) medmenneskelighed og en fanden-i-voldsk dyrkelse af (maskulint?) eventyr. Men heller ikke dette ville være et tilstrækkeligt signalement af forfatteren Dan Turèll. Han er simpelthen for alsidig og ikke for fastholdere, og selv gjorde han i sin optræden og rollespil sit til, at det ikke skulle være muligt at sætte ham i bås. Men vi kan dog fortælle dette om Dan Turèlls forfatterskab .

Dan Turèlls debut i 1966 med digtsamlingen Vibrationer er beskeden. Han sletter den af forfatterskabet (vist efter råd af digterkollegaen Peter Laugesen). Og som nævnt udsender han en række mindre tekstsamlinger, der er baggrunden for de to store udgivelser fra 1973 og 1974. Hans alsidighed og især hans afstand til den anerkendte modernisme bringer ham i samklang med digtere som Per Højholt og Peter Laugesen, men også med ‘almindelige’ mennesker.

I 1975 får han nemlig et vaskeægte folkeligt gennembrud med Vangede Billeder, en række erindringer om livet i barndomsbyen Vangede, en beskeden forstad til København. Men han formår at skrive livet i forstaden frem på en måde, så de mange karakterer og deres gøren og laden bliver tydelige for læseren, så de både er Vangede-boere og genkendelige som typer i vores allesammens barndomsland. Ligesom kollega Per Højholt der ved siden af sit smalle forfatterskab opnår stor folkelig popularitet med Gittes Monologer, bliver læseren en del af Vangede-historierne ved den særlige intimt snakkende, men præcise og stringente tone Dan Turèll udvikler og som ofte gør, at man læser mange af hans værker med hans egen stemme i øret. Som læste han teksten højt for en. 

Vangede Billeder er en bog, man kan forstå og er givetvis medvirkende til, at Dan Turèll bliver en populær gæst i skoler og på biblioteker. Og virkningen er for tilhørerne, at hans stemme klinger med ved genlæsning af teksterne. Måske viser det også, at det ikke kun er rollen som Onkel Danny med det skaldede hoved, øreringe og sorte neglelak, der gør ham kendt og populær – selvom man ikke skal underkende hans meget bevidste fremstilling af brandet Dan Turèll. 

Også hans tilknytning til Politiken som klummeskribent gør ham til en stemme, der bliver hørt, og her kan han, mindre vildt og i det format avisen sætter, berette om og reflektere over hændelser og skæbner, stemninger og events i byen. For storbyen er blevet Turèlls helt dominerende tema. “København var Onkel Dannys legeplads, hans holdeplads og hans markedsplads” er det blevet sagt, og tekster om storbyen breder sig ud i hele forfatterskabet. De er, ligesom Vangede Billeder, skrevet, så vi som læsere er med. Vi er med på turen i byen, som her i det digt, hvor vi bl.a. kan læse:

(…)

alting er så flygtigt og forbigående 
som éns sidste slentretur i byen                                                                                                      
og jeg vil gå ned ad Strøget som en skygge                                                                                    
og hele vejen ned vil jeg være ledsaget af alle mine venner                                                                                  
og alle jeg har elsket                                                                                                                          
og de vil alle være genfærd                                                                                                             
og ingen andre end jeg vil sé de er der men det er de

(…)

Fra Lysende sange. Et digtudvalg ved Chili Turèll (Borgen 2006)

Digtet, som er blevet kaldt Danmarks bedste københavnerdigt, hedder “GENNEM BYEN SIDSTE GANG” og er fra samlingen Storby-Blues fra 1977, og denne titel viser Turèlls optagethed af  jazzmusikken og dens genrer som igen og igen viser sig i forfatterskabet. Jazz og storby er tæt forbundne i Turèlls univers.                               

Byen er også hovedperson eller kulisse i Dan Turèlls 12 krimier (1981-1990), der netop udmærker sig ved stemninger og mere eller mindre skumle karakterer i byens fascinerende og skræmmende miljøer. Selve krimi-plottet er nærmest med fordi det nu en gang hører med til genren – det er byens puls og dens menneskers skæbner, der er i fokus. Til byens inventar hører som nævnt ovenfor musikken, og den har i øvrigt været med Dan Turèll hele vejen – faktisk er noget af det første, han skrev kritik og kommentarer til, f.eks. netop om jazz, og det bliver siden naturligt for ham, at rockmusikken supplerer jazzen som den underlægningsmusik, der følger forfatterskabet.

Også som aktiv deltager forsøgte Dan Turèll sig i bandet Sølvstjernene med tekster fra Drive-in Digte, 1976, og kort tid før sin død i 1993 nåede han at arbejde sammen med musikeren Halfdan E om albummet Pas på pengene. Overhovedet må det understreges, at Dan Turèll var performer: Det er entertaineren, man hyrede til sin foredragsaften eller fællestime – og det er i høj grad den rolle, vi husker ham.

Dan Turèll bruger alle genrer til at fortælle om alt, der optager og fascinerer ham. Han var enormt flittig og udgav omkring 100 bøger. At tallet er omtrentligt peger på, at de tidligste udgivelser undertiden kunne være minimale oplag af stencilerede hæfter. Bøger? tjah… netop. Men hans altopslugende flid viser også, som Politiken journalist Henrik Palle har påpeget, at det er en tilsnigelse at lade ham være prædikant for hverdagen eller rettere: Hans meget brugte og citerede Hyldest til hverdagen (1984) er nok mest en besværgelse: Hans travle liv indeholdt ikke almindelige hverdage – men han længtes nok efter dem. Og derfor er det fint at citere og bruge digtet, ligesom vi også stadig og stedse har glæde af en række af hans andre digte.

Men nu er det også på tide at se på det øvrige forfatterskab og læse hans essays. Heldigvis er det gjort muligt takket være udgivelser sammensat og kommenteret af de tre Turèll-kendere og venner, Lars Movin, Steen Møller Rasmussen og Asger Schnack. De har sørget for, at vi kan glædes os over Turèlls vidende og veloplagte, spidse og begejstrede tekster om musik og musikere og litterære inspirationer. Og udgangspunktet kan gerne være årets klassiker 2024 Karma Cowboy, som forlaget Gladiator har genoptrykt.